Jag närmar mig motvilligt min eldebut

När jag snart börjar på nytt jobb i stan behöver jag en stabil pendlare. En som jag orkar köra fem dagar i veckan oavsett väder och mitt eget allmäntillstånd. En elcykel, alltså.

Problemet är att jag inte gillar elcyklar. Inte av något principiellt skäl eller så, utan för att jag vet att jag kommer att cykla mindre på mina muskelcyklar.  Om jag kan välja att cykla med lite eller mycket ansträngning kommer jag att välja det förstnämnda. Jag kommer alltså gradvis att överge cykling till förmån för motorcykling. Det är ett problem bland annat eftersom skönheten i cykeln och cykling till stor del ligger i enkelheten. Både ingenjörsmässigt och hanteringsmässigt.

En elcykel ska laddas, batterier kan fatta eld, cykeln är tung att baxa in och ut ur förråd, batteriet slits ut och behöver bytas (hög kostnad), stöldrisken är större än för en trampcykel, motorn slits, elektroniken kan få fnatt …

Det enda som i praktiken kan hända med min Cinelli Gazzetta är punktering. Också min Omnium Cargo är fantastiskt driftsäker. Växelsystem och bromsar har aldrig krånglat.

Men jag orkar helt enkelt inte cykla 4,5 mil per dag fem dagar i veckan 46 eller så veckor om året. Så kanske är en elcykel trots allt nödvändig. Och i så fall, resonerar jag, borde en trehjulig cykel vara rätt val med tanke på den vita årstiden. (Det fanns en period när jag uppskattade hur vinterns is och snö gjorde pendelcyklingen till ett äventyr – nu vill jag bara fram utan att slå mig.)

Och i kategorin trehjuliga elcyklar finns i princip bara en vettig kandidat: Livelo. Jag har provcyklat en sådan, och var inte särskilt imponerad. Men det berodde snarast på just trehjuligheten; en cykel med tre hjul beter sig inte som en ”vanlig” cykel, helt enkelt. Dessutom är den löjligt dyr. Så. Vi får se.

 

Du gillar kanske också...

2 svar

  1. Jakob Hammarbäck skriver:

    En Butcher&Bycycle har en helt annan känsla eftersom den tiltar. Och då är Babboe Curve ett billigare alternativ.

    Själv kör jag en tvåhjulig Bakfiets.nl med dubbdäck, vilket är hur säkert som helst.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *